Ads Top

Tutorial Bagaimana Scan Dokumen Menjadi PDF Hanya Mengunakan Smart Phone

Cara Scan kertas Dokemen ke pdf melalui Smart phone.

Salam Sejahtera, Tentu kesuakaran bagi kamu nak scan kertas dokumen, kertas kerja, kertas sekolah untuk membuat PDF atau di masuk kan secara Online. Tadi saya pun baru scan kertas borang untuk di jadikan pdf. Kalau buat  di kedai mesti di kenakan bayaran.

Jadi saya nak tunjukan cara scan borang, buku mengunakan Aplikais camscanner. Pergi Google playstore download camscanner.Buat Pnecari di playstore cari kata kunci camscanner. Lihat gambar di bawah . Bila sudah habis download klik Open.




Sesudah itu ada klik di Smart Scan.

Anda akan melihat paparan seperti di bawah. ini contoh borang yang saya akan scan untuk di convert ke PDF online.
klik pada Kamera untuk menangkap gambar borang itu.


Cuba lihat garisan biru di bawah gambar ini. garisan biru itu adalah garisan di tepi borang anda, supaya gambar itu mengikut bentuk size borang anda.







Gambar di bawah ini menunjukan borang tadi sudah di scan.


Ini adalah hasil setelah gambar itu di scan. klik bahagian share


Rename kan nama borang anda., lepas itu tekan ok.


Anda boleh share via whatapp, email atau klik ke save to local untuk menyimpan dahulu.



ini adalah contoh borang pdf saya yang hendak saya share ke whatapp.


Semoga tutorial ini berguna untuk anda , Jika anda ada kesulitan untuk memuatkan naikan borang fizikal  ke dalam online. Semoga bermanfaat.


Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.