Ads Top

Perdana Menteri Abang Johari mencadangkan kepada Encik Anwar untuk membangunkan lima sumber tenaga utama di Sarawak untuk menjana pendapatan tambahan




Kuching: Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun・Perdana Menteri Openg mencadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membangunkan lima sumber tenaga utama di Sarawak. Sarawak akan menjana lebih banyak pendapatan.


Menurut Encik Abang Johari, Sarawak kini muncul sebagai pemain utama dalam sektor tenaga hijau.


“Saya berunding dengan Perdana Menteri. Ini adalah kekuatan kita dalam tenaga. Lima sumber tenaga pertama ialah empangan yang tidak memberi kesan kepada alam sekitar, dan yang kedua ialah tenaga suria yang terapung di atas tanah dan boleh menjana tenaga. Yang kelima ialah tenaga angin.


“Saya menjelaskan kepada Perdana Menteri mengapa kita tidak membangunkan tenaga ini dan mengapa kita tidak berkongsi tenaga ini dengan menjualnya,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika mengumumkan pengagihan dividen interim Amana Saham Sarawak (ASSAR) di Hikma Exchange Events Centre di sini semalam.


Perdana Menteri Abang Johari sekali lagi berkata, Perdana Menteri nampaknya bersetuju dengan cadangannya dan berharap ia dapat dilaksanakan.


Encik Abang Johari juga berkata Sarawak bekerjasama dengan pembekal tenaga utama Abu Dhabi dalam hal ini.


Dato' Seri Fadila Yusof telah ditabalkan sebagai Menteri Peralihan Tenaga dan Kerja Raya, dan beliau mengharapkan cadangan ini dapat dilaksanakan.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.