Ads Top

Sebab Kapal Titanic Tengelam

 



Kapal Titanic tenggelam pada 15 April 1912 selepas berlanggar dengan bongkah ais di Lautan Atlantik Utara. Kapal ini dianggap sebagai salah satu tragedi maritim yang paling terkenal dalam sejarah. Titanic adalah sebuah kapal persiaran mewah yang dianggap tidak boleh tenggelam pada masanya.

Pada malam karamnya, Titanic sedang dalam pelayaran sulungnya dari Southampton, England ke New York, Amerika Syarikat. Kapal ini membawa lebih 2,200 penumpang dan anak kapal. Walaupun telah menerima beberapa amaran tentang kehadiran bongkah ais di sekitar laluan perkapalan, Titanic terus bergerak dengan kelajuan tinggi.

Apabila kapal menghampiri kawasan gunung ais, anak kapal melihat gunung ais itu terlalu lewat dan cuba mengelaknya dengan menukar haluan. Bagaimanapun, bahagian bawah kapal itu dihempap ​​bongkah ais yang tidak kelihatan di permukaan air menyebabkan badan kapalnya rosak teruk.

Oleh kerana kapal itu tidak mempunyai bot penyelamat yang mencukupi untuk semua penumpang dan anak kapal, proses pemindahan menjadi sangat huru-hara. Walaupun usaha menyelamat oleh kapal lain yang mendengar panggilan kecemasan Titanic, kira-kira 1,500 orang maut dalam tragedi ini.

Tenggelamnya Titanic adalah titik perubahan dalam keselamatan maritim dan memberi inspirasi kepada perubahan dalam peraturan keselamatan kapal. Tragedi ini juga menjadi bahan pelbagai filem, buku dan cerita yang masih diingati sehingga kini.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.